5. ročník

5. ročník

Celoroční plán


Úvod

  • Úvodní hodina
    Organizace výuky
    Provozní řád učeben informatiky
    Zápis do sešitu

Zásady správného používání internetu

  • Desatero bezpečného internetu
    Desatero bezpečného internetu (článek, video)
    Ochrana dětí na internetu (video)
    Nevěřte cizím lidem v online prostředí (video)
    Internetová bezpečnost (video)
    Kyberšikana (video)
    Základy bezpečného chování na internetu (básničky s obrázky)
    Jak na internet bezpečně (komiks)

    Informatika 2 pro 1. stupeň ZŠ - Hledá se Puffy (metodika)
         - (pro učitele - 3.3 (Ne)bezpečnost, str. 21, 22, 23) (metodika str. 15)

Práce ve sdíleném prostředí

  • Školní počítačová síť
    Přihlášení a odhlášení do školní sítě
    Přidělení místa na disku a složky žáka
    Spouštění aplikací ze síťového disku
  • EduPage
    Zprávy

Ovládání digitálního zařízení

  • Ovládání počítače
    Ovládání myši (JOP)
    Ovládání aplikací (schránka, krok zpět, zoom)
    Přehrávání zvuku (JOP)
  • Grafický editor - úvod
    Bitmapové (rastrové) obrázky (ukázka1ukázka2)
    Kreslení bitmapových obrázků (Malování, Aggie.io, Kleki)
    Ukládání práce do souboru
    Otevírání souborů

    Praktický úkol - Domeček (ukázka1, ukázka2)
    Zápis do sešitu
  • Grafický editor - úprava obrázku
    Praktický úkol - Zahrada (ukázka1, ukázka2) - postup
    Zápis do sešitu
  • Grafický editor - práce s tvary, guma
    Praktický úkol - Akvárium, Rybník (ukázka1ukázka2) - postup
    Zápis do sešitu
  • Bobřík informatiky
    ibobr.cz - informatická soutěž

Úvod do práce s daty

  • Data, druhy dat
    Data = informace, které si zaznamenáme
    Druhy dat = obrázek, text, číslo, audio, video...

    Učíme se IT (pro učitele - Práce s daty, Základy informatiky pro 1. st.)

    Práce s daty (Víme, co jsou dataweb)
         - Hledání dat (cvičení)
         - Doplňování vět (cvičení)

    Informatika 2 pro 1. st. ZŠ - Hledá se Puffy (metodika)
         - (pro učitele - 1.1 Doprava, str. 5, 6) (metodika str. 6)
         - (pro učitele - 2.3 Správné oblečení, str. 13, 14) (metodika str. 11)
         - (pro učitele - 3.1 Najdi v datech, str. 17, 18) (metodika str. 13)
         - (pro učitele - 4.1 Rozvrh, str. 25, 26) (metodika str. 17)

    Umíme informatiku
         - Tabulky: základní porozumění (cvičení)
  • Doplňování tabulky a datových řad
    Práce s daty (Evidujeme data - web)
         - Hudební nástroje (cvičení)
         - Datíkova nespavost (cvičení)

    Informatika 2 pro 1. st. ZŠ - Hledá se Puffy (metodika)
         - (pro učitele - 1.2 Záznamy věcí, str. 7) (metodika str. 7)
         - (pro učitele - 2.4 Kdo je kdo, str. 15, 16) (metodika str. 12)
         - (pro učitele - 3.4 Spojit informace, str. 23, 24) (metodika str. 16)
         - (pro učitele - 4.3 Párty, str. 28) (metodika str. 19)

    Umíme informatiku
         - Sběr a evidence dat  (cvičení)
  • Kritéria kontroly dat
    Práce s daty (Kontrolujeme data - web)
         - Škytavka (cvičení)
         - Odevzdávání obrázků (cvičení)

    Informatika 2 pro 1. st. ZŠ - Hledá se Puffy (metodika)
         - (pro učitele - 1.3 Jezero, str. 8) (metodika str. 8)
         - (pro učitele - 2.3 Správné oblečení, str. 13, 14) (metodika str. 11) 
         - (pro učitele - 3.2 Ovečky, str. 19, 20, 21) (metodika str. 14)
         - (pro učitele - 4.3 Párty, str. 28) (metodika str. 19)  

    Umíme informatiku
         - Tabulky: základní porozumění (cvičení
  • Řazení dat v tabulce
    Práce s daty (Filtrujeme, třídíme a řadíme data - web)
         - Řazení čísel (cvičení)
         - Znaky a ikony (cvičení)
         - Barvy (cvičení)

    Informatika 2 pro 1. st. ZŠ - Hledá se Puffy (metodika)
         - (pro učitele - 3.4 Spojit informace, str. 23, 24) (metodika str. 16)

    Umíme informatiku
         - Tabulky: základní porozumění - Přesouvání (cvičení)
  • Vizualizace dat v grafu
    Práce s daty (Porovnáváme a prezentujeme data - web)
         - Ovoce a zelenina (cvičení)

    Informatika 2 pro 1. st. ZŠ - Hledá se Puffy (metodika)
         - (pro učitele - 4.4 Nový mobil, str. 29, 30) (metodika str. 20) 
         - (pro učitele - 5.1 Úspory, str. 31) (metodika str. 21)
         - (pro učitele - 5.2 Kdy pršelo, str. 32) (metodika str. 21)
         - (pro učitele - 5.4 Kdo podvádí, str. 35, 36) (metodika str. 23)
         - (pro učitele - 6.4 Výdělky, str. 44, 45, 46) (metodika str. 27)


Textový editor

  • Základní práce
    Seznámení s textovými editory
         - Poznámkový blok (součást OS Windows)
         - WordPad (součást OS Windows)
         - MS Word (placené, součást MS Office)
         - MS Word online (zdarma základní funkce, bez instalace v prohlížeči, registrace a přihlášení)
         - LibreOffice Writer (zdarma, součást LibreOffice, instalace)
         - Dokumenty Google (zdarma, bez instalace v prohlížeči, registrace a přihlášení)
         - WPS Writer (zdarma, součást WPS Office, instalace)
         a další
  • Klávesové zkratky, rozdělení klávesnice
    Kopírování - CTRL+C, CTRL+V
    Přemísťování - CTRL+X, CTRL+V
    Mazání textu - DEL, BACKSPACE

    Praktický úkol - Nákupní seznam (Poznámkový blok)

    Pro zvídavé - konfigurace vlastní klávesnice (web)
  • Formátování textu
    Praktický úkol - Pozvánka na narozeniny (ukázka) (WordPad)
  • Práce s obrázky
    Praktický úkol - Pozvánka na karneval (ukázka) (MS Word, LibreOffice Writer, Google Dokumenty...)
  • Odrážky
    Praktický úkol - Odrážky (ukázka) (MS Word, LibreOffice Writer, Google Dokumenty...)
  • Praktický úkol - Komiks (ukázka) (MS Word, LibreOffice Writer, Google Dokumenty...)
  • Základy typografie
    Podrobnější informace (web)

    Datum (web)
         - správně se píše 4. 10. 1998 (mezery) nebo 4. října 1998 (mezery) nebo 04.10.1998 (bez mezer)

    Závorky (web
         - před levou závorku mezera, za ní ne
         - před pravou závorkou není mezera, za ní ano
         - interpunkční znaménko (tečka nebo čárka) je hned za pravou závorkou

         Příklad: Na chodbě stál Pavel (moderátor) a Jirka (zpěvák).
         Příklad: Nemám auto (ani nechci), protože raději jezdím vlakem.

    Uvozovky (web)
    Označení přímé řeči
    Zdůraznění názvu, pojmu, cizího slova
         - čárka + uvozovky    ,"    Příklad: „Souhlasím s tebou,“ řekl Pavel.
         - uvozovky + tečka    ".    Příklad: Napiš to do kolonky „Oblíbená barva“.

    Mezery (web)
    Mezera
     - mezi slovy vždy jedna, pouze za interpunkcí (čárka, tečka, dvojtečka, středník, vykřičník, otazník...)
       klávesa mezerník
       Příklad: Mezi zajímavé IT technologie patří 3D tiskárna a laserové gravírovací zařízení.

    Tvrdá mezera
     - nerozděluje slova, nezalomí řádek na nevhodném místě
       klávesa CTRL+SHIFT+mezerník
     - číslo a jednotka                          Příklad: 25 kg, 7 km
     - oddělování tisíců v číslech        Příklad: 1 578 473 napsaných slov

    Odrážky (web)
     - krátké texty - začíná malým písmenem a končí čárkou, poslední odrážka tečkou
       Příklad: Mezi jehličnaté dřeviny patří:
                         · smrk,
                         · jedle,
                         · borovice.
                      
     
     - delší texty - začíná velkým písmenem a vždy končí tečkou
        Příklad: Programování Ozobotů:
                          · Barevnými fixy kreslíme čáry na papír.
                          · Skládáme trasy pomocí dřevěných puzzliků.
                          · borovice.



Úvod do informačních systémů

  • Systém, struktura, prvky, vztahy
    Systém = něco, co nám pomáhá organizovat a řídit různé věci (ukázka)
                   = je tvořen prvky, které mají mezi sebou vztahy a spolupracují

    Například:
         - Rodina = rodiče a děti spolupracují, aby udrželi dům uklizený a aby všichni měli co jíst
         - Škola = učitelé a žáci spolupracují, aby se děti učily nové věci a aby byly dobře připravené na život
         - Počítačový systém = programy a součásti počítače spolupracují, aby něco dokázaly
                                                (přehrát hudbu, nakreslit obrázek, vyhledat vlakové spoje přes internet...)

    Základy informatiky pro 1. st. ZŠ
    (pro učitele - Systémy kolem nás, str. 42)
         - Aktivita 10.1 (včelí roj, pro učitele, pro učitele)
         - Aktivita 10.2 (pro učitele)
         - Aktivita 10.3 (inteligentní parkovací systém)
         - Ukázky systémů (operační systém, obchodní síť, počítačová síť)

    Základy informatiky pro 1. st. ZŠ (pro učitele - Počítač a síť, str. 44)
         - Aktivita 11.5 (pro učitele)

    Informatika 2 pro 1. stupeň ZŠ - Hledá se Puffy (metodika)
         - (pro učitele - 8.2 Komunikační síť, str. 57) (metodika str. 33)

    Učíme se IT (pro učitele - Informační systémy pro 1. st)
         - Aktivity Data, grafy, listy (pro učitele)
         - Aktivita Roční období (web)
         - Aktivita Oblíbený předmět (web)
         - Aktivita Domácí zvíře (web)

Základy programování

  • Správné řazení příkazů

    Umíme informatiku 
         - Praktický úkol - Obdélník (web)
         - Praktický úkol - Rybička (web)
  • Blokové příkazy a jejich spojování (Ozoblockly
    ozoBlockly

    Praktický úkol - Vlastní pohyby
  • Blokové příkazy a jejich spojování (Code.org)
    Code.org -> Český jazyk -> Studenti -> Kurz C (2021)

    Praktický úkol - 3. Programujeme s Angry Birds
  • Opakování příkazů

    Umíme informatiku 
         - Praktický úkol - Zubatá čára (web)
         - Praktický úkol - Řada kol (web)
  • Ke stejnému cíli vedou různé algoritmy


Úvod do modelování pomocí grafů a schémat

  • Graf, hledání cesty
    Základy informatiky pro 1. st. ZŠ (pro učitele - Grafové modely, str. 29)
         - Aktivita 7.6 (pro učitele)
         - Aktivita 7.8 (pro učitele

    Umíme informatiku
         - Praktický úkol - Grafy a abstrakce (web)
         - Praktický úkol - Grafy - nejkratší cesty (web
  • Schémata, obrázkové modely
    Základy informatiky pro 1. st. ZŠ (pro učitele - Další obrázkové modely, str. 33)
         - Aktivita 8.2 (pro učitele)
  • Model
    Základy informatiky pro 1. st. ZŠ (pro učitele - Řešení problémů pomocí modelů, str. 35)

    Umíme informatiku
         - Praktický úkol - Grafy a abstrakce (web)
         - Praktický úkol - Grafy a abstrakce 2 (web)
         - Praktický úkol - Grafy a abstrakce 2 (web
         - Praktický úkol - Použití modelů a simulací (web)

Opakování

  • Závěrečné opakování probraného učiva

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky