
5. ročník
5. ročník
Celoroční plán
Úvod
- Úvodní hodina
Organizace výuky
Provozní řád učeben informatiky
Zápis do sešitu
Zásady správného používání internetu
- Desatero bezpečného internetu
Desatero bezpečného internetu (článek, video)
Ochrana dětí na internetu (video)
Nevěřte cizím lidem v online prostředí (video)
Internetová bezpečnost (video)
Kyberšikana (video)
Základy bezpečného chování na internetu (básničky s obrázky)
Jak na internet bezpečně (komiks)
Informatika 2 pro 1. stupeň ZŠ - Hledá se Puffy (metodika)
- (pro učitele - 3.3 (Ne)bezpečnost, str. 21, 22, 23) (metodika str. 15)
Práce ve sdíleném prostředí
- Školní počítačová síť
Přihlášení a odhlášení do školní sítě
Přidělení místa na disku a složky žáka
Spouštění aplikací ze síťového disku
- EduPage
Zprávy
DÚ
Ovládání digitálního zařízení
- Bobřík informatiky
ibobr.cz - informatická soutěž
Úvod do práce s daty
- Data, druhy dat
Data = informace, které si zaznamenáme
Druhy dat = obrázek, text, číslo, audio, video...
Učíme se IT (pro učitele - Práce s daty, Základy informatiky pro 1. st.)
Práce s daty (Víme, co jsou data - web)
- Hledání dat (cvičení)
- Doplňování vět (cvičení)
Informatika 2 pro 1. st. ZŠ - Hledá se Puffy (metodika)
- (pro učitele - 1.1 Doprava, str. 5, 6) (metodika str. 6)
- (pro učitele - 2.3 Správné oblečení, str. 13, 14) (metodika str. 11)
- (pro učitele - 3.1 Najdi v datech, str. 17, 18) (metodika str. 13)
- (pro učitele - 4.1 Rozvrh, str. 25, 26) (metodika str. 17)
Umíme informatiku
- Tabulky: základní porozumění (cvičení)
- Doplňování tabulky a datových řad
Práce s daty (Evidujeme data - web)
- Hudební nástroje (cvičení)
- Datíkova nespavost (cvičení)
Informatika 2 pro 1. st. ZŠ - Hledá se Puffy (metodika)
- (pro učitele - 1.2 Záznamy věcí, str. 7) (metodika str. 7)
- (pro učitele - 2.4 Kdo je kdo, str. 15, 16) (metodika str. 12)
- (pro učitele - 3.4 Spojit informace, str. 23, 24) (metodika str. 16)
- (pro učitele - 4.3 Párty, str. 28) (metodika str. 19)
Umíme informatiku
- Sběr a evidence dat (cvičení)
- Kritéria kontroly dat
Práce s daty (Kontrolujeme data - web)
- Škytavka (cvičení)
- Odevzdávání obrázků (cvičení)
Informatika 2 pro 1. st. ZŠ - Hledá se Puffy (metodika)
- (pro učitele - 1.3 Jezero, str. 8) (metodika str. 8)
- (pro učitele - 2.3 Správné oblečení, str. 13, 14) (metodika str. 11)
- (pro učitele - 3.2 Ovečky, str. 19, 20, 21) (metodika str. 14)
- (pro učitele - 4.3 Párty, str. 28) (metodika str. 19)
Umíme informatiku
- Tabulky: základní porozumění (cvičení)
- Řazení dat v tabulce
Práce s daty (Filtrujeme, třídíme a řadíme data - web)
- Řazení čísel (cvičení)
- Znaky a ikony (cvičení)
- Barvy (cvičení)
Informatika 2 pro 1. st. ZŠ - Hledá se Puffy (metodika)
- (pro učitele - 3.4 Spojit informace, str. 23, 24) (metodika str. 16)
Umíme informatiku
- Tabulky: základní porozumění - Přesouvání (cvičení)
- Vizualizace dat v grafu
Práce s daty (Porovnáváme a prezentujeme data - web)
- Ovoce a zelenina (cvičení)
Informatika 2 pro 1. st. ZŠ - Hledá se Puffy (metodika)
- (pro učitele - 4.4 Nový mobil, str. 29, 30) (metodika str. 20)
- (pro učitele - 5.1 Úspory, str. 31) (metodika str. 21)
- (pro učitele - 5.2 Kdy pršelo, str. 32) (metodika str. 21)
- (pro učitele - 5.4 Kdo podvádí, str. 35, 36) (metodika str. 23)
- (pro učitele - 6.4 Výdělky, str. 44, 45, 46) (metodika str. 27)
Textový editor
- Základní práce
Seznámení s textovými editory
- Poznámkový blok (součást OS Windows)
- WordPad (součást OS Windows)
- MS Word (placené, součást MS Office)
- MS Word online (zdarma základní funkce, bez instalace v prohlížeči, registrace a přihlášení)
- LibreOffice Writer (zdarma, součást LibreOffice, instalace)
- Dokumenty Google (zdarma, bez instalace v prohlížeči, registrace a přihlášení)
- WPS Writer (zdarma, součást WPS Office, instalace)
a další
- Klávesové zkratky, rozdělení klávesnice
Kopírování - CTRL+C, CTRL+V
Přemísťování - CTRL+X, CTRL+V
Mazání textu - DEL, BACKSPACE
Praktický úkol - Nákupní seznam (Poznámkový blok)
Pro zvídavé - konfigurace vlastní klávesnice (web)
- Formátování textu
Praktický úkol - Pozvánka na narozeniny (ukázka) (WordPad)
- Práce s obrázky
Praktický úkol - Pozvánka na karneval (ukázka) (MS Word, LibreOffice Writer, Google Dokumenty...)
- Odrážky
Praktický úkol - Odrážky (ukázka) (MS Word, LibreOffice Writer, Google Dokumenty...)
- Praktický úkol - Komiks (ukázka) (MS Word, LibreOffice Writer, Google Dokumenty...)
- Základy typografie
Podrobnější informace (web)
Datum (web)
- správně se píše 4. 10. 1998 (mezery) nebo 4. října 1998 (mezery) nebo 04.10.1998 (bez mezer)
Závorky (web)
- před levou závorku mezera, za ní ne
- před pravou závorkou není mezera, za ní ano
- interpunkční znaménko (tečka nebo čárka) je hned za pravou závorkou
Příklad: Na chodbě stál Pavel (moderátor) a Jirka (zpěvák).
Příklad: Nemám auto (ani nechci), protože raději jezdím vlakem.
Uvozovky (web)
Označení přímé řeči
Zdůraznění názvu, pojmu, cizího slova
- čárka + uvozovky ," Příklad: „Souhlasím s tebou,“ řekl Pavel.
- uvozovky + tečka ". Příklad: Napiš to do kolonky „Oblíbená barva“.
Mezery (web)
Mezera
- mezi slovy vždy jedna, pouze za interpunkcí (čárka, tečka, dvojtečka, středník, vykřičník, otazník...)
klávesa mezerník
Příklad: Mezi zajímavé IT technologie patří 3D tiskárna a laserové gravírovací zařízení.
Tvrdá mezera
- nerozděluje slova, nezalomí řádek na nevhodném místě
klávesa CTRL+SHIFT+mezerník
- číslo a jednotka Příklad: 25 kg, 7 km
- oddělování tisíců v číslech Příklad: 1 578 473 napsaných slov
Odrážky (web)
- krátké texty - začíná malým písmenem a končí čárkou, poslední odrážka tečkou
Příklad: Mezi jehličnaté dřeviny patří:
· smrk,
· jedle,
· borovice.
- delší texty - začíná velkým písmenem a vždy končí tečkou
Příklad: Programování Ozobotů:
· Barevnými fixy kreslíme čáry na papír.
· Skládáme trasy pomocí dřevěných puzzliků.
· borovice.
Úvod do informačních systémů
- Systém, struktura, prvky, vztahy
Systém = něco, co nám pomáhá organizovat a řídit různé věci (ukázka)
= je tvořen prvky, které mají mezi sebou vztahy a spolupracují
Například:
- Rodina = rodiče a děti spolupracují, aby udrželi dům uklizený a aby všichni měli co jíst
- Škola = učitelé a žáci spolupracují, aby se děti učily nové věci a aby byly dobře připravené na život
- Počítačový systém = programy a součásti počítače spolupracují, aby něco dokázaly
(přehrát hudbu, nakreslit obrázek, vyhledat vlakové spoje přes internet...)
Základy informatiky pro 1. st. ZŠ (pro učitele - Systémy kolem nás, str. 42)
- Aktivita 10.1 (včelí roj, pro učitele, pro učitele)
- Aktivita 10.2 (pro učitele)
- Aktivita 10.3 (inteligentní parkovací systém)
- Ukázky systémů (operační systém, obchodní síť, počítačová síť)
Základy informatiky pro 1. st. ZŠ (pro učitele - Počítač a síť, str. 44)
- Aktivita 11.5 (pro učitele)
Informatika 2 pro 1. stupeň ZŠ - Hledá se Puffy (metodika)
- (pro učitele - 8.2 Komunikační síť, str. 57) (metodika str. 33)
Učíme se IT (pro učitele - Informační systémy pro 1. st)
- Aktivity Data, grafy, listy (pro učitele)
- Aktivita Roční období (web)
- Aktivita Oblíbený předmět (web)
- Aktivita Domácí zvíře (web)
Základy programování
- Barevné kódy (příkazy) (Ozobot)
Co jsou ozokódy (obrázek, video)
Barevné ozokódy k vytištění (tabulka, tabulka2)
Ozokódy pro křižovatky (video)
Triky s ozokódy (video)
Simulator Ozobota
OzoBlockly simulator (web)
Puzzle
Praktický úkol - Doplň čáry (zadání, pro učitele)
Praktický úkol - Dojeď do cíle 1 (zadání, pro učitele)
Praktický úkol - Doplň rychlosti (zadání, pro učitele)
Praktický úkol - Křižovatky 1 (zadání, pro učitele)
Praktický úkol - Křižovatky 2 (zadání, pro učitele)
Praktický úkol - Dojeď do cíle 2 (zadání, pro učitele)
Praktický úkol - Jízda po dálnici (zadání)
Praktický úkol - ZOO (ukázka1, ukázka2, ukázka3, ukázka4, ukázka5, ukázka6)
Praktický úkol - Dopravní značky (ukázka1, ukázka2)
Fixy:
Jak správně kreslit čáry (obrázek, video)
Jak správně kreslit ozokódy (obrázek1, obrázek2)
Praktický úkol - Vlastní obrázek (ukázka1, ukázka2)
Praktický úkol - Výlet (ukázka1, ukázka2)
Praktický úkol - Společná trasa (ukázka1, ukázka2, ukázka3, video)
- Blokové příkazy a jejich spojování (Ozoblockly)
ozoBlockly
Praktický úkol - Vlastní pohyby
- Blokové příkazy a jejich spojování (Code.org)
Code.org -> Český jazyk -> Studenti -> Kurz C (2021)
Praktický úkol - 3. Programujeme s Angry Birds
- Ke stejnému cíli vedou různé algoritmy
Úvod do modelování pomocí grafů a schémat
- Graf, hledání cesty
Základy informatiky pro 1. st. ZŠ (pro učitele - Grafové modely, str. 29)
- Aktivita 7.6 (pro učitele)
- Aktivita 7.8 (pro učitele)
Umíme informatiku
- Praktický úkol - Grafy a abstrakce (web)
- Praktický úkol - Grafy - nejkratší cesty (web)
- Schémata, obrázkové modely
Základy informatiky pro 1. st. ZŠ (pro učitele - Další obrázkové modely, str. 33)
- Aktivita 8.2 (pro učitele)
- Model
Základy informatiky pro 1. st. ZŠ (pro učitele - Řešení problémů pomocí modelů, str. 35)
Umíme informatiku
- Praktický úkol - Grafy a abstrakce (web)
- Praktický úkol - Grafy a abstrakce 2 (web)
- Praktický úkol - Grafy a abstrakce 2 (web)
- Praktický úkol - Použití modelů a simulací (web)
Opakování
- Závěrečné opakování probraného učiva