
5. ročník
5. ročník
Celoroční plán
Úvod
- Úvodní hodina
 Organizace výuky
 Provozní řád učeben informatiky
 Zápis do sešitu
Zásady správného používání internetu
- Desatero bezpečného internetu
 Desatero bezpečného internetu (článek, video)
 Ochrana dětí na internetu (video)
 Nevěřte cizím lidem v online prostředí (video)
 Internetová bezpečnost (video)
 Kyberšikana (video)
 Základy bezpečného chování na internetu (básničky s obrázky)
 Jak na internet bezpečně (komiks)
 Informatika 2 pro 1. stupeň ZŠ - Hledá se Puffy (metodika)
 - (pro učitele - 3.3 (Ne)bezpečnost, str. 21, 22, 23) (metodika str. 15)
Práce ve sdíleném prostředí
- Školní počítačová síť
 Přihlášení a odhlášení do školní sítě
 Přidělení místa na disku a složky žáka
 Spouštění aplikací ze síťového disku
- EduPage
 Zprávy
 DÚ
Ovládání digitálního zařízení
- Bobřík informatiky
 ibobr.cz - informatická soutěž
Úvod do práce s daty
- Data, druhy dat
 Data = informace, které si zaznamenáme
 Druhy dat = obrázek, text, číslo, audio, video...
 Učíme se IT (pro učitele - Práce s daty, Základy informatiky pro 1. st.)
 Práce s daty (Víme, co jsou data - web)
 - Hledání dat (cvičení)
 - Doplňování vět (cvičení)
 Informatika 2 pro 1. st. ZŠ - Hledá se Puffy (metodika)
 - (pro učitele - 1.1 Doprava, str. 5, 6) (metodika str. 6)
 - (pro učitele - 2.3 Správné oblečení, str. 13, 14) (metodika str. 11)
 - (pro učitele - 3.1 Najdi v datech, str. 17, 18) (metodika str. 13)
 - (pro učitele - 4.1 Rozvrh, str. 25, 26) (metodika str. 17)
 Umíme informatiku
 - Tabulky: základní porozumění (cvičení)
- Doplňování tabulky a datových řad
 Práce s daty (Evidujeme data - web)
 - Hudební nástroje (cvičení)
 - Datíkova nespavost (cvičení)
 Informatika 2 pro 1. st. ZŠ - Hledá se Puffy (metodika)
 - (pro učitele - 1.2 Záznamy věcí, str. 7) (metodika str. 7)
 - (pro učitele - 2.4 Kdo je kdo, str. 15, 16) (metodika str. 12)
 - (pro učitele - 3.4 Spojit informace, str. 23, 24) (metodika str. 16)
 - (pro učitele - 4.3 Párty, str. 28) (metodika str. 19)
 Umíme informatiku
 - Sběr a evidence dat (cvičení)
- Kritéria kontroly dat
 Práce s daty (Kontrolujeme data - web)
 - Škytavka (cvičení)
 - Odevzdávání obrázků (cvičení)
 Informatika 2 pro 1. st. ZŠ - Hledá se Puffy (metodika)
 - (pro učitele - 1.3 Jezero, str. 8) (metodika str. 8)
 - (pro učitele - 2.3 Správné oblečení, str. 13, 14) (metodika str. 11)
 - (pro učitele - 3.2 Ovečky, str. 19, 20, 21) (metodika str. 14)
 - (pro učitele - 4.3 Párty, str. 28) (metodika str. 19)
 Umíme informatiku
 - Tabulky: základní porozumění (cvičení)
- Řazení dat v tabulce
 Práce s daty (Filtrujeme, třídíme a řadíme data - web)
 - Řazení čísel (cvičení)
 - Znaky a ikony (cvičení)
 - Barvy (cvičení)
 Informatika 2 pro 1. st. ZŠ - Hledá se Puffy (metodika)
 - (pro učitele - 3.4 Spojit informace, str. 23, 24) (metodika str. 16)
 Umíme informatiku
 - Tabulky: základní porozumění - Přesouvání (cvičení)
- Vizualizace dat v grafu
 Práce s daty (Porovnáváme a prezentujeme data - web)
 - Ovoce a zelenina (cvičení)
 Informatika 2 pro 1. st. ZŠ - Hledá se Puffy (metodika)
 - (pro učitele - 4.4 Nový mobil, str. 29, 30) (metodika str. 20)
 - (pro učitele - 5.1 Úspory, str. 31) (metodika str. 21)
 - (pro učitele - 5.2 Kdy pršelo, str. 32) (metodika str. 21)
 - (pro učitele - 5.4 Kdo podvádí, str. 35, 36) (metodika str. 23)
 - (pro učitele - 6.4 Výdělky, str. 44, 45, 46) (metodika str. 27)
Textový editor
- Základní práce
 Seznámení s textovými editory
 - Poznámkový blok (součást OS Windows)
 - WordPad (součást OS Windows)
 - MS Word (placené, součást MS Office)
 - MS Word online (zdarma základní funkce, bez instalace v prohlížeči, registrace a přihlášení)
 - LibreOffice Writer (zdarma, součást LibreOffice, instalace)
 - Dokumenty Google (zdarma, bez instalace v prohlížeči, registrace a přihlášení)
 - WPS Writer (zdarma, součást WPS Office, instalace)
 a další
- Klávesové zkratky, rozdělení klávesnice
 Kopírování - CTRL+C, CTRL+V
 Přemísťování - CTRL+X, CTRL+V
 Mazání textu - DEL, BACKSPACE
 Praktický úkol - Nákupní seznam (Poznámkový blok)
 Pro zvídavé - konfigurace vlastní klávesnice (web)
- Formátování textu
 Praktický úkol - Pozvánka na narozeniny (ukázka) (WordPad)
- Práce s obrázky
 Praktický úkol - Pozvánka na karneval (ukázka) (MS Word, LibreOffice Writer, Google Dokumenty...)
- Odrážky
 Praktický úkol - Odrážky (ukázka) (MS Word, LibreOffice Writer, Google Dokumenty...)
- Praktický úkol - Komiks (ukázka) (MS Word, LibreOffice Writer, Google Dokumenty...)
- Základy typografie
 Podrobnější informace (web)
 Datum (web)
 - správně se píše 4. 10. 1998 (mezery) nebo 4. října 1998 (mezery) nebo 04.10.1998 (bez mezer)
 Závorky (web)
 - před levou závorku mezera, za ní ne
 - před pravou závorkou není mezera, za ní ano
 - interpunkční znaménko (tečka nebo čárka) je hned za pravou závorkou
 Příklad: Na chodbě stál Pavel (moderátor) a Jirka (zpěvák).
 Příklad: Nemám auto (ani nechci), protože raději jezdím vlakem.
 Uvozovky (web)
 Označení přímé řeči
 Zdůraznění názvu, pojmu, cizího slova
 - čárka + uvozovky ," Příklad: „Souhlasím s tebou,“ řekl Pavel.
 - uvozovky + tečka ". Příklad: Napiš to do kolonky „Oblíbená barva“.
 Mezery (web)
 Mezera
 - mezi slovy vždy jedna, pouze za interpunkcí (čárka, tečka, dvojtečka, středník, vykřičník, otazník...)
 klávesa mezerník
 Příklad: Mezi zajímavé IT technologie patří 3D tiskárna a laserové gravírovací zařízení.
 Tvrdá mezera
 - nerozděluje slova, nezalomí řádek na nevhodném místě
 klávesa CTRL+SHIFT+mezerník
 - číslo a jednotka Příklad: 25 kg, 7 km
 - oddělování tisíců v číslech Příklad: 1 578 473 napsaných slov
 Odrážky (web)
 - krátké texty - začíná malým písmenem a končí čárkou, poslední odrážka tečkou
 Příklad: Mezi jehličnaté dřeviny patří:
 · smrk,
 · jedle,
 · borovice.
 
 - delší texty - začíná velkým písmenem a vždy končí tečkou
 Příklad: Programování Ozobotů:
 · Barevnými fixy kreslíme čáry na papír.
 · Skládáme trasy pomocí dřevěných puzzliků.
 · borovice.
Úvod do informačních systémů
- Systém, struktura, prvky, vztahy
 Systém = něco, co nám pomáhá organizovat a řídit různé věci (ukázka)
 = je tvořen prvky, které mají mezi sebou vztahy a spolupracují
 Například:
 - Rodina = rodiče a děti spolupracují, aby udrželi dům uklizený a aby všichni měli co jíst
 - Škola = učitelé a žáci spolupracují, aby se děti učily nové věci a aby byly dobře připravené na život
 - Počítačový systém = programy a součásti počítače spolupracují, aby něco dokázaly
 (přehrát hudbu, nakreslit obrázek, vyhledat vlakové spoje přes internet...)
 Základy informatiky pro 1. st. ZŠ (pro učitele - Systémy kolem nás, str. 42)
 - Aktivita 10.1 (včelí roj, pro učitele, pro učitele)
 - Aktivita 10.2 (pro učitele)
 - Aktivita 10.3 (inteligentní parkovací systém)
 - Ukázky systémů (operační systém, obchodní síť, počítačová síť)
 Základy informatiky pro 1. st. ZŠ (pro učitele - Počítač a síť, str. 44)
 - Aktivita 11.5 (pro učitele)
 Informatika 2 pro 1. stupeň ZŠ - Hledá se Puffy (metodika)
 - (pro učitele - 8.2 Komunikační síť, str. 57) (metodika str. 33)
 Učíme se IT (pro učitele - Informační systémy pro 1. st)
 - Aktivity Data, grafy, listy (pro učitele)
 - Aktivita Roční období (web)
 - Aktivita Oblíbený předmět (web)
 - Aktivita Domácí zvíře (web)
Základy programování
- Barevné kódy (příkazy) (Ozobot)
 Co jsou ozokódy (obrázek, video)
 Barevné ozokódy k vytištění (tabulka, tabulka2)
 Ozokódy pro křižovatky (video)
 Triky s ozokódy (video)
 Simulator Ozobota
 OzoBlockly simulator (web)
 Puzzle
 Praktický úkol - Doplň čáry (zadání, pro učitele)
 Praktický úkol - Dojeď do cíle 1 (zadání, pro učitele)
 Praktický úkol - Doplň rychlosti (zadání, pro učitele)
 Praktický úkol - Křižovatky 1 (zadání, pro učitele)
 Praktický úkol - Křižovatky 2 (zadání, pro učitele)
 Praktický úkol - Dojeď do cíle 2 (zadání, pro učitele)
 Praktický úkol - Jízda po dálnici (zadání)
 Praktický úkol - ZOO (ukázka1, ukázka2, ukázka3, ukázka4, ukázka5, ukázka6)
 Praktický úkol - Dopravní značky (ukázka1, ukázka2)
 Fixy:
 Jak správně kreslit čáry (obrázek, video)
 Jak správně kreslit ozokódy (obrázek1, obrázek2)
 Praktický úkol - Vlastní obrázek (ukázka1, ukázka2)
 Praktický úkol - Výlet (ukázka1, ukázka2)
 Praktický úkol - Společná trasa (ukázka1, ukázka2, ukázka3, video)
- Blokové příkazy a jejich spojování (Ozoblockly) 
 ozoBlockly
 Praktický úkol - Vlastní pohyby
- Blokové příkazy a jejich spojování (Code.org) 
 Code.org -> Český jazyk -> Studenti -> Kurz C (2021)
 Praktický úkol - 3. Programujeme s Angry Birds
- Ke stejnému cíli vedou různé algoritmy
Úvod do modelování pomocí grafů a schémat
- Graf, hledání cesty
 Základy informatiky pro 1. st. ZŠ (pro učitele - Grafové modely, str. 29)
 - Aktivita 7.6 (pro učitele)
 - Aktivita 7.8 (pro učitele)
 Umíme informatiku
 - Praktický úkol - Grafy a abstrakce (web)
 - Praktický úkol - Grafy - nejkratší cesty (web)
- Schémata, obrázkové modely
 Základy informatiky pro 1. st. ZŠ (pro učitele - Další obrázkové modely, str. 33)
 - Aktivita 8.2 (pro učitele)
- Model
 Základy informatiky pro 1. st. ZŠ (pro učitele - Řešení problémů pomocí modelů, str. 35)
 Umíme informatiku
 - Praktický úkol - Grafy a abstrakce (web)
 - Praktický úkol - Grafy a abstrakce 2 (web)
 - Praktický úkol - Grafy a abstrakce 2 (web)
 - Praktický úkol - Použití modelů a simulací (web)
Opakování
- Závěrečné opakování probraného učiva