6. ročník
6. ročník
Celoroční plán
Úvod
- Úvodní hodina
Organizace výuky
Provozní řád učeben informatiky
Zápis do sešitu
Zásady správného používání internetu
Práce ve sdíleném prostředí
- Školní počítačová síť
Přihlášení a odhlášení do školní sítě
Přidělení místa na disku a složky žáka
Spouštění aplikací ze síťového disku
- EduPage
Zprávy
DÚ
- E-mail
Založení
Přijímání a odesílání zpráv
Kódování a šifrování dat a informací
- Přenos informací, standardizované kódy
Základy informatiky 2. st. (pro učitele - Kódy kolem nás, str. 8)
- Dopravní značky (PDF)
- Piktogramy (obrázek)
- Loga (obrázek)
- Znaková řeč (video)
Pracovní listy:
- Aktivita 1.2 (pro učitele)
- Aktivita 1.3 (pro učitele)
- Aktivita 1.5 (pro učitele)
- Aktivita 1.6 (pro učitele)
Zápis do sešitu
- Znakové sady
Základy informatiky 2. st. (pro učitele - Kódování znaků, str. 11)
- Semafor (abeceda), Morseovka (abeceda, pomůcka pro čtení)
- Otázka 2.1 (pro učitele)
Pracovní listy:
- Aktivita 2.2 (pro učitele)
- Aktivita 2.4 (pro učitele)
Zápis do sešitu
- Přenos dat, symetrická šifra
Základy informatiky 2. st. (pro učitele - Šifrování, str. 14)
- Šifry - základní přehled (článek)
- Šifrovací stroj enigma (obrázek)
- Vigenèrova šifra (online aktivita)
Pracovní listy:
- Aktivita 3.2 (pro učitele)
- Aktivita 3.4 (pro učitele)
- Aktivita 3.7 (pro učitele)
- Aktivita 3.8 (pro učitele)
Zápis do sešitu
- Identifikace barev, barevný model
Základy informatiky 2. st. (pro učitele - Kódování barev, str. 18)
Barevné modely (článek, porovnání1, porovnání2, video)
- RGB (obrázek)
- CMY (obrázek)
- CMYK (obrázek)
Pracovní listy:
- Aktivita 4.1 (pro učitele)
- Aktivita 4.3 (pro učitele)
Zápis do sešitu
- Vektorová grafika
Základy informatiky 2. st. (pro učitele - Obrázek z čar, str. 22)
Vectr - vektorový grafický editor (online)
Pracovní listy:
- Aktivita 5.1 (pro učitele)
- Aktivita 5.2 (pro učitele)
- Aktivita 5.4 (Kartézská soustava souřadnic)
- Aktivita 5.5 (pro učitele)
Zápis do sešitu
- Zjednodušení zápisu, kontrolní součet
Základy informatiky 2. st. (pro učitele - Komprese a kontrola, str. 24)
Pracovní listy:
- Aktivita 6.5 (pro učitele a pro učitele)
- Aktivita 6.7 (pro učitele)
- Aktivita 6.8 (pro učitele)
Zápis do sešitu
- Binární kód, logické A a NEBO
Základy informatiky 2. st. (pro učitele - Binární čísla, str. 27)
Logické operace:
- Logické NEBO (angl. OR - obrázek1, obrázek2, obrázek3, video1, video2)
- Logické A (angl. AND - obrázek1, obrázek2, obrázek3, video1, video2)
Pracovní listy:
- Aktivita 7.8 (pro učitele)
Unplugged aktivity (pro učitele)
Pracovní listy:
- Aktivita Binární kartičky (pro učitele)
- Aktivita Binární hodiny (pro učitele)
- Aktivita Binární náhrdelník (pro učitele)
- Aktivita Dětský fax (ukázka, pro učitele, pro učitele)
Umíme informatiku
- Binární čísla (procvičování)
- Binární křížovka (procvičování)
Zápis do sešitu
- Bobřík informatiky
ibobr.cz - informatická soutěž
Práce s daty
- Data v grafu a tabulce
Učíme se IT (pro učitele - Práce s daty, Základy informatiky pro 2. st.)
Práce s daty (Víme, co jsou data - web)
- Grafování (cvičení)
- Doplňujeme sportovní tabulku (cvičení)
- Čteme ze sportovní tabulky (cvičení)
Umíme informatiku
- Skákačka (procvičování)
- Tabulky - základní porozumění (procvičování)
- Vizualizace dat - typy grafů (procvičování)
- Evidence dat, názvy a hodnoty v tabulce
Navrhni tabulku podle zadání:
- Hrací karta (zadání) - co řádek, to hráč, jaké vlastnosti by mohly být ve sloupcích?
- Medaile na Olympiádě (zadání) - tabulka bude mít více řádků i sloupců
- Bongo (zadání) - dole na stránce v posledním odstavci jsou "Výživové údaje", udělej z nich tabulku
- BBC Micro:bit (zadání) - jaké vlastnosti (sloupce) by měla obsahovat tabulka popisující tento počítač?
Práce s daty (Evidujeme data - web)
- Tabulka s ovocem (cvičení)
- Slovníky (cvičení)
- Doplňování tabulky (cvičení)
Umíme informatiku
- Tabulka útvarů (procvičování)
- Stavby z kostek - tabulky dílů (procvičování)
- Evidence příšerek (procvičování)
- Kontrola hodnot v tabulce
Práce s daty (Kontrolujeme data - web)
- Poruchy robotů (cvičení)
- Obrázkové tabulky (cvičení)
- Adopce zvířátka (cvičení)
Umíme informatiku
- Tabulky - základní porozumění - Přesouvání (procvičování)
- Slovní úlohy s tabulkami (procvičování)
Informační systémy
- Školní informační systém, uživatelé, činnosti, práva, databázové relace
Učíme se IT (pro učitele - Informační systém pro 2. st.)
Základy informatiky pro 2. st. ZŠ (pro učitele - Informační systémy, str. 53)
- Aktivita 12.3 (pro učitele)
- Aktivita 12.5 (pro učitele)
Aktivity (srozumitelnost a použitelnost):
- Zásuvky (ukázka)
- Automat (ukázka)
- Poštovní schránka (ukázka)
- Inzerát (ukázka)
- Křižovatka (ukázka)
- Rušení schůzky (ukázka)
- Pracovní plocha (ukázka)
- Úklid (ukázka1, ukázka2, ukázka3)
- Český statistický úřad (web)
- Data.smartedu (web)
Tabulkový procesor
- Základní práce
Seznámení s tabulkovými procesory
- MS Excel (placené, součást MS Office)
- MS Excel online (zdarma základní funkce, bez instalace v prohlížeči, registrace a přihlášení)
- LibreOffice Calc (zdarma, součást LibreOffice, instalace)
- Tabulky Google (zdarma, bez instalace v prohlížeči, registrace a přihlášení)
- WPS Spreadsheet (zdarma, součást WPS Office, instalace)
a další
- Tvorba grafů
Tvorba grafů (ukázka1)
Praktický úkol - Sloupcový graf 1 (zadání, soubor ke stažení, pro učitele)
Praktický úkol - Sloupcový graf 2 (zadání, soubor ke stažení, pro učitele)
Umíme informatiku
- Sloupcové grafy - rozhodovačka (procvičování), porozumění (procvičování)
- Koláčové grafy - rozhodovačka (procvičování 1, procvičování 2)
- Spojnicové grafy - rozhodovačka (procvičování), porozumění (procvičování)
- Bodové grafy - rozhodovačka (procvičování), porozumění (procvičování)
Programování
- Dekompozice
Dekompozice = rozložení celku na části
= rozložení velkého úkolu na malé úkoly (ukázka, video)
= rozložení složitého úkolu na jednodušší (lépe zvládnutelné) úkoly
Ukázka - Příprava pizzy (dekompozice)
Praktický úkol - Příprava čaje (dekompozice)
Praktický úkol - Nákup mobilu (dekompozice)
Praktický úkol - Příprava celodenního výletu (dekompozice)
- Algoritmizace, algoritmus
Algoritmizace = tvorba algoritmu
= návrh řešení a sestavení algoritmu
= analýza (rozbor) problému a vymyšlení přesného postupu řešení
Příklady:
- Slovní popis (viz prostý text v tomto článku)
- Programovací jazyky (ukázka1, ukázka2)
- Vývojové diagramy (ukázka1, ukázka2, ukázka3, video ukázka, draw.io)
- Barevné kódy (video ukázka)
Algoritmus = přesný postup nějaké činnosti (video)
= přesný postup (popis, návod) řešení konkrétního problému (úkolu)
= přesný sled pokynů pro počítač
= přesný postup, jakým lze vyřešit daný úkol
Ukázka - Příprava pizzy (algoritmus)
Praktický úkol - Příprava čaje (algoritmus)
Praktický úkol - Nákup mobilu (algoritmus)
Praktický úkol - Příprava celodenního výletu (algoritmus)
Umíme informatiku
- Význam příkazů (článek)
- Cvičení Šipkovaná
- Cvičení Želví grafika
- Cvičení ProgMalování
- Logické úlohy
Umíme informatiku
- Bludiště (článek)
- Cvičení Přesouvání
- Cvičení Kulička
- Cvičení Skákačka
- Logické úlohy na mřížce (článek)
- Cvičení Barevné sudoku
- Cvičení Ploty
- Programování, program
Programovací jazyk = prostředek (pomůcka) pro zápis algoritmů
Programování (kódování) = popis algoritmu v nějakém programovacím jazyce
= zápis počítačového programu (video)
Příklady:
- C (ukázka)
- Java (ukázka)
- Python (ukázka)
- Ozokódy (ukázka1, ukázka2, video ukázka)
- Scratch (ukázka, video ukázka)
Počítačový program = zápis algoritmu pro počítač
= sekvence příkazů pro počítač
= seřazené pokyny pro počítač
= řada instrukcí pro počítač
Praktický úkol - Python - co dělá tento program? (zadání)
Praktický úkol - Scratch - co dělá tento program? (zadání)
Praktický úkol - Ozobot - co dělá tento program? (zadání)
Praktický úkol - Jazyk C - co dělá tento program? (zadání)
- Barevné kódy (příkazy) (Ozobot)
Praktický úkol - Vlastní trasy
- Simulator Ozobota
OzoBlockly simulator (web)
- Správné řazení příkazů (Ozoblockly)
OzoBlockly (web)
Praktický úkol - Vlastní pohyby
Praktický úkol - Světelná show
Praktický úkol - Časování
Praktický úkol - Příkaz Repeat
- Správné řazení příkazů (Code.org)
Code.org -> Český jazyk -> Studenti -> Kurz C (2021)
Praktický úkol - 4. Odstraňujeme chyby v bludišti
Praktický úkol - 6. Malujeme s pomocí kódu
Praktický úkol - 8. Cykly s Rey a BB-8
Opakování
- Závěrečné opakování probraného učiva