7. ročník
7. ročník
Celoroční plán
Úvod
- Úvodní hodina
Organizace výuky
Provozní řád učeben informatiky
Zápis do sešitu
Zásady správného používání internetu
Práce ve sdíleném prostředí
- Školní počítačová síť
Přihlášení a odhlášení do školní sítě
Přidělení místa na disku a složky žáka
Spouštění aplikací ze síťového disku
- EduPage
Zprávy
DÚ
Prezentační program
- Základy tvorby prezentací
Seznámení s prezentačními programy
- MS PowerPoint (placené, součást MS Office)
- MS PowerPoint online (zdarma základní funkce, bez instalace v prohlížeči, registrace a přihlášení)
- LibreOffice Presentation (zdarma, součást LibreOffice, instalace)
- Prezentace Google (zdarma, bez instalace v prohlížeči, registrace a přihlášení)
- WPS Presentation (zdarma, součást WPS Office, instalace)
a další
- Standard prezentace
Zásady správné prezentace (prezentace1, prezentace2)
Ukázky prezentací (web)
Pravidlo 5x5 (ukázka)
Špatné prezentace
- 9 způsobů, jak zničit prezentaci (prezentace)
- Pohádka (pro učitele)
Praktický úkol - Historická postava 3. část
Zápis do sešitu
- Interaktivní prezentace
Praktický úkol - Hra Riskuj (ukázka1, ukázka2, ukázka3) (videonávod, fotonávod, pro učitele)
Zápis do sešitu
- Bobřík informatiky
ibobr.cz - informatická soutěž
Programování (Scratch)
- Vytvoření programu
Programování ve Scratch pro 2. st. základní školy (Kapitola 1 Sestavení scénáře)
- úkol Vlak (web, zadání str. 5-14, pro učitele str. 3-19)
- úkol Digitální číslice (web, zadání str. 15-20, pro učitele str. 20-27)
- úkol Písmena a slova (web, zadání str. 22-28, pro učitele str. 29-36)
- Opakování bloků
Programování ve Scratch pro 2. st. základní školy (Kapitola 2 Opakování bloků)
- úkol Stejné vagóny (web, zadání str. 4-9, pro učitele str. 3-11)
- úkol Kreslení a blok opakuj (web, zadání str. 10-14, pro učitele str. 12-20)
- úkol Písmena a slova 2 (web, zadání str. 15-16, pro učitele str. 21-24)
- úkol Čteme scénáře (zadání str. 17, pro učitele str. 25)
- úkol Zkracujeme scénáře (zadání str. 18-19, pro učitele str. 26-28)
- úkol Vylepšujeme scénáře (zadání str. 20, pro učitele str. 29)
- Vlastní bloky
Jak vytvořit vlastní blok (fotonávod)
Programování ve Scratch pro 2. st. základní školy (Kapitola 3 Vlastní bloky)
- úkol Opakování (zadání str. 3, pro učitele str. 2)
- úkol Cesty po mapě (web, zadání str. 4-7, pro učitele str. 3-8)
- úkol Vytváříme vlastní bloky (web, zadání str. 8-11, pro učitele str. 9-15)
- úkol Vytváříme vlastní vagón (web, zadání str. 12-14, pro učitele str. 16-19)
- úkol Přerušovaná čára (web, zadání str. 15, pro učitele str. 20-21)
- úkol Tam a zase zpátky (web, zadání str. 16, pro učitele str. 22-23)
- Opakování s podmínkou
Programování ve Scratch pro 2. st. základní školy (Kapitola 4 Opakování s podmínkou)
- úkol Písmena a slova 3 (web, zadání str. 3-5, pro učitele str. 2-5)
- úkol Tanec (web, zadání str. 7-11, pro učitele str. 7-11)
- úkol Které písmeno (zadání str. 12, pro učitele str. 12-13)
- úkol Mosty (web, zadání str. 13-14, pro učitele str. 14-16)
- úkol Balónek na poušti (web, zadání str. 15-19, pro učitele str. 17-21)
Modelování pomocí grafů a schémat
- Standardizovaná schémata a modely
Základy informatiky pro 2. st. ZŠ (pro učitele - Běžně užívané modely, str. 35)
- Aktivita 8.2 (pro učitele)
- Aktivita 8.3 (pro učitele)
- Aktivita 8.4 (pro učitele)
Ukázky:
- Vývojový diagram (obrázek1, obrázek2, video)
- Kartézská soustava souřadnic (článek)
- Von Neumannovo schéma (obrázek)
- Myšlenková mapa (obrázek1, obrázek2, OrgPad)
- Plán domu (obrázek)
- Schéma zapojení (obrázek)
- Počítačová síť (obrázek1, obrázek2)
Online aplikace zdarma
- Myšlenkové mapy
- OrgPad (web)
- MindMup (web i bez registrace)
- SmartDraw (web, i bez registrace)
- MindMeister (web)
- Plánovače bytů
- Floorplanner (web i bez registrace)
- IKEA plánovač pokoje (web i bez registrace)
- Ohodnocené grafy
Ohodnocený graf = graf, jehož hrany mají přiřazené hodnoty (většinou čísla) (ukázka)
Základy informatiky pro 2. st. ZŠ (pro učitele - Ohodnocené grafy, str. 38)
- Aktivita 9.3 (pro učitele)
- Aktivita 9.4 (pro učitele)
- Aktivita 9.6 (pro učitele)
- Aktivita 9.8 (pro učitele)
Ukázky:
- Silnice mezi obcemi (obrázek1, obrázek2)
- Železniční trať
- Orientované grafy
Orientovaný graf = graf, jehož hrany mají určený směr (často pomocí šipek) (ukázka)
Základy informatiky pro 2. st. ZŠ (pro učitele - Orientované grafy, str. 42)
- Aktivita 10.2 (pro učitele)
- Aktivita 10.4 (pro učitele)
- Aktivita 10.5 (pro učitele)
- Aktivita 10.6 (pro učitele)
Ukázky:
- Převod jednotek délky (obrázek)
Vektorový grafický program
- Základní práce
Seznámení s vektorovým grafickým programem
- Zoner Callisto (zdarma, instalace, instalační fotonávod, příručka)
- InkScape (zdarma, instalace)
- LibreOffice Draw (zdarma, součástí LibreOffice, instalace)
- Scratch (zdarma, online, offline instalace)
- Vectr (zdarma online)
- Corel Draw (placený)
- Adobe Illustrator (placený)
- Práce s vektorovým grafickým programem
Tvarování
Praktický úkol - Kytka s vázou
Praktický úkol - Ferda mravenec (vzor)
Praktický úkol - Dopravní prostředek
Praktický úkol - Logo
- Tvorba jednoduchých animací
Ezgif (spojování obrázků do jednoho animovaného GIFu)
Opakování
- Závěrečné opakování probraného učiva